WWW.KUNBARACS.HU

Kunbaracs Község hivatalos honlapja

Kunbaracs
 

 

 

 

Turisztikai kisfilm Kunbaracsról
 

Telepũlési értéktár

Telepũlési értéktár
 

Kpeslap
 

 

 

Helyi Esélyegyenlõségi Program
 

Látogatók
Összes: 3820336
Ma: 729 Tegnap: 1261 
Számláló indítva: 2010.12.01.
Online:4
 

Tartózkodási hely: Híreink / - (2013 archív) / Sajtóközlemény

Sajtóközlemény
date 2013-03-26

BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL


Aktuális információk az útlevél igénylésével kapcsolatosan

Hamarosan itt a szabadságolások és ezzel összefüggésben az utazások időszaka. A jó idő miatt hatalmas sorokra lehet számítania annak az okmányirodákban, aki útlevelet szeretne igényelni. A várakozással járó kellemetlenségek elkerülése érdekében érdemes tehát, időben elindulni és az utazáshoz szükséges okmányokat beszerezni.

Mely országokba szükséges útlevelet magunkkal vinni?

Amennyiben valaki külföldre kíván utazni az alábbi országok esetében elegendő az érvényes személyazonosító igazolványát magával vinnie a következő országokba: Andorra, Ausztria, Belgium, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Macedón Köztársaság, Málta, Montenegró, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Szlovákia, Szlovénia, Svédország, Izland, Liechtenstein, Norvégia, Svájc, Szerbia Köztársaság. Személyazonosító igazolvánnyal – annak formátumától függetlenül - valamennyi magyar állampolgár gyakorolhatja a külföldre utazás jogát függetlenül attól, hogy kiskorú-e vagy nagykorú.

Az itt fel nem sorolt országokba történő látogatás esetében azonban minden esetben érvényes útlevéllel kell rendelkezni. Az útlevélnek több típusa létezik (szolgálati, hivatalos, diplomata, magánútlevél stb.) melyek közül a magánútlevél, illetve a második magánútlevél igénylésének útjáról tájékoztatjuk a tisztelt lakosságot.

Mikor állítanak ki második magánútlevelet?

Annak az állampolgárnak, aki hivatalos útlevélre nem jogosult, de foglalkozása rendszeres külföldre utazással jár - az ezt bizonyító igazolás alapján -, valamint annak az állampolgárnak, aki azt különös méltánylást érdemlő okból kéri, meghatározott feltételek fennállása esetén második magánútlevél is kiadható. A második magánútlevél az arra jogosító foglalkozás gyakorlásának időtartamáig, de legfeljebb két évig (18. életévét be nem töltött személy esetében egy évig) érvényes. A különös méltánylást érdemlő okból kiadott második magánútlevél érvényességi ideje egy év.

Hol lehet benyújtani az útlevél iránti kérelmet?

Az útlevél iránti kérelmet csak személyesen lehet benyújtani, meghatalmazott csak akkor járhat el, ha a kérelmező egészségi állapota miatt nem tud megjelenni, és ezt orvosi igazolással tanúsítja. Erre azért van szükség, mert az arcképmás, az aláírás és ujjnyomat a kérelem benyújtásakor kerül felvételezésre. Az írásképtelen kérelmező útlevelének aláírás rovata bejegyzést nem tartalmaz, kivéve, ha a kiskorú vagy gondnokság alatt álló személy kérelmét törvényes képviselője nyújtja be és írja alá.

A magánútlevél és a második magánútlevél iránti kérelmet Magyarországon a járási hivatalnál vagy a Központi Hivatalnál, külföldön a konzuli tisztviselőnél; a magánútlevél és a második magánútlevél azonnali kiállítására vonatkozó kérelmet a Központi Hivatalnál; az ideiglenes magánútlevél iránti kérelmet a konzuli tisztviselőnél lehet benyújtani. A kérelem benyújtásánál úgy kell tervezni, hogy a magánútlevél valamint a második magánútlevél rendes eljárás keretében történő kiállításának ügyintézési határideje 20 nap, amely a kérelem beérkezését követő napon kezdődik.

Amennyiben úgy alakul, hogy az utazás kezdetéig rövid az idő, lehetőség van mindkét útlevél-típus esetében a dokumentum soron kívüli (7 napon belüli), a sürgősségi (3 napon belüli) és az azonnali (24 órán belüli) kiállítására is. A kérelmet a soron kívüli, valamint sürgősségi eljárás esetében bármely járási hivatal okmányirodájában, vagy a Központi Okmányirodában – az azonnali kiállításra irányuló kérelem kivételével - be lehet nyújtani. Az útlevél azonnali kiállítására irányuló kérelem azonban kizárólag a Központi Okmányirodában (1094 Budapest, Balázs Béla u. 35.) lehet leadni.

Az okmányiroda munkatársai elektronikus úton kérelmet készítenek, amely tartalmazza a kérelmező sajátkezű aláírását, arcképmását és a biometrikus adatát továbbá a korábbi útlevél érvénytelenítésére, visszahagyására vonatkozó bejegyzést is. Az úti okmány iránti kérelem előterjesztésekor a kérelmező az útlevél adattartalmát képező személyes adatait, azok ellenőrzésére szolgáló okiratokat, lakcímét, illetve értesítési címét, továbbá arcképmását és saját kezű aláírását köteles az eljáró útlevélhatóság rendelkezésére bocsátani. Az úti okmány iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező birtokában lévő előző, le nem járt érvényességi idejű úti okmányát, valamint illetékekről szóló törvényben meghatározott illeték, illetve a külön jogszabályban meghatározott igazgatási szolgáltatási díj megfizetését igazolni kell.

A nyaralásra a legtöbb esetben a családok együtt utaznak, ezért amennyiben a gyermek részére is szeretnének útlevelet igényelni – együttes megjelenéssel -, a következőket is vigyék magukkal: az útlevél adattartalmát képező személyes adatokat, azok ellenőrzésére szolgáló okiratokat, lakcímét, illetve értesítési címét igazoló okiratot. Az úti okmány iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező birtokában lévő előző, le nem járt érvényességi idejű úti okmányát is, ha annak visszahagyását kérte. Kiskorú kérelmező esetén a szülő (törvényes képviselő) állandó személyazonosító igazolványát vagy más, a személyazonosságát igazoló érvényes hatósági igazolványt, külföldi esetén úti okmányát, a  gyámkirendelő határozatot vagy az intézeti gyám igazolását az intézeti gyámság fennállásáról. Fontos kiemelni, hogy mindkét szülő hozzájáruló nyilatkozata szükséges a magánútlevél kiadásához. A kiskorú személy kérelméhez csatolni kell továbbá a szülőknek (törvényes képviselőnek) a közjegyző, a járási (fővárosi kerületi) gyámhivatal, a konzuli tisztviselő, az útlevélhatóság vagy a járási hivatal előtt tett, az úti okmány kiadásához hozzájáruló nyilatkozatát vagy a szülői felügyelet megszűnését, illetőleg szünetelését igazoló okiratot.

Mennyibe kerül az útlevél igénylése?

Az útlevél igénylésekor az okmányiroda, a Központi Hatóság eljárásáért ún. eljárási illetéket kell fizetni, melynek mértéke a rendes eljárásban (20 napon belül) az 5 évig érvényes magánútlevélnél 7500 forint, a 10 évig érvényesnél 14000 forint, a 70 év felettiek és a gyermekek magánútleve 2500 forint. Az ún. gyorsított eljárásokban az illetéken túl az ún. igazgatási szolgáltatási pótdíjat is meg kell fizetni, melynek összege a soron kívüli eljárás esetén 19000 forint, a sürgősségi eljárás esetén 29000 forint, az azonnali eljárás esetén pedig 39000 forint. A második magánútlevél esetében ez a további pótdíj az illeték kétszerese.

Hol lehet átvenni az elkészült útlevelet?

A rendes eljárásban és a soron kívüli eljárásban igényelt és elkészült okmány átvétele a rendes eljáráshoz hasonlóan történik, az útlevelet személyesen vagy postai úton lehet átvenni. A sürgősségi, valamint azonnali eljárásban igényelt útlevél azonban kizárólag a Központi Okmányirodában, Budapesten vehető át.


(Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal
 Kecskeméti Járási Hivatala)